Daha önceki yazımda sizlere Çin sinemasını detaylı bir şekilde anlatmıştım. Bu yazımda ise kimilerine göre oldukça saçma, kimilerine göre ise Hollywood’dan açık ara daha iyi olan film sektörü Bollywood yani Hint filmlerini kültür bağlamında inceleyeceğiz. Hint sinema sektörünün, Çin’in aksine başladığı günden beri belli bir çizgisi vardır ve çok nadir eserler dışında bu çizgisini çoğunlukla korurlar. Bollywood’dan bahsedecek olursak eğer bu konuyu birkaç ana başlık altında toplamakta fayda var.

1.Neden Sürekli Dans Ederler:

Dans yoluyla izleyiciye bir şeyler anlatan kültürel bir olgunun işaretleri olan dans sahneleri. Ki ne anlama geldiğini bilmeyenler için, bütün olup bitenler kimi zaman çok tatlı ve de komik, neşeli hareketler dizisi olarak da algılanabilmekte. Mistik.

‘Hint dansının en önemli simgesi şüphesiz ki dans eden tanrı SHİVA‘dır.

Shiva’dan biraz bahsetmek gerekirse, Hinduizmin üç büyük tanrısından biridir, “yok edici’’ olarak anılır. İnanışa göre Shiva dans etmektedir ve iki ayağı birden yere bastığında evren yok olacaktır. Bu nedenle tasvirlerinde genelde tek ayağı havadadır.

Tanrı Shiva’nın tasvirlerinde, başının üstünde duran ay duyguların kontrolünün simgesidir. Boynu etrafında sarılı yılan Shiva’nın yaşamın hayat veren güçleri üzerindeki kontrolünün ispatıdır. Şeytan üzerinde kalmış ayağı ise egoyu alt etmeyi sembolize etmektedir.

Geleneksel Hint dansının figürleri Shiva’nın dansından gelir. Temel olarak dokuz rasaya, yani duyguya dayanır:

  1. Hasya (mutluluk)
  2. Krodha (öfke)
  3. Bhibasta (nefret)
  4. Bhaya (korku)
  5. Shoka (acı)
  6. Viram (cesaret)
  7. Karuna (merhamet)
  8. Adbhuta (merak)
  9. Shanta (huzur).

Her rasanın kendine ait mudraları yani ”el figürleri” vardır. En ünlü figürlerden biri partnere dakikada 300 defa göz kırpma figürüdür. bu konuda dikkat çekici bir mesele de bu hareket uzman gözetiminde çalışılmazsa görme bozukluğuna yol açabilirmiş!

Hint dansları minimum 1500 kişilik gruplar halinde yapılır. Danslar, Bharatanatyam’ı oluşturan natyakriyanın üç farklı türünde uygulanır:

  1. Nritta: beden, kol ve bacakların hareketlerine dayanan sade ve basit dans.
  2. Nritya: sembolik vücut duruşları ve el hareketlerinin yüz anlatımıyla desteklenmesiyle yapılan dans.
  3. Natya: tiyatral öğelere sahip, kelime kullanımını da içeren dans.

Hindistan’da klasik dansın merkezi tapınaklar olmuştur. Danslar Devadasis adı verilen kadın dansçılar tarafından tapınaklarda yapılır. Devadasi kelime anlamı tanrının kadın hizmetkarıdır. Bu kadınların görevi tanrıları, özellikle dans tanrısı Shiva’yı eğlendirmek için dans etmek, şarkı söylemek ve çalgı çalmaktır. Bu gelenek hala Hindistan’ın belli bölgelerinde devam etmektedir.

Hindistan’da en sık rastlanan klasik dans stilleri ise: bharatanatyam, kathakali, mohiniyattom, kathak, kuchipudi’dir.

Klasik danslar dışında halk dansları da vardır. Bu danslar yeni bir mevsimin gelmesi, düğünler, festivaller, doğumlar gibi halk için önemli sayılan günlerde yapılır ve klasik danslara göre daha basit ve neşeli danslardır. Bunların yanında her kabileye ait ayrı danslar da vardır.

Aslında Hint danslarında yapılan her hareketin içten içe duygularla örülü özel bir anlamı vardır ve tapınma, coşku, sevinç, üzüntü, mutluluk, kızgınlık gibi duyguların dışa vurumu işlevini üstlenir bu danslar. Tüm bu bilgilerin ışığında Hint filmlerinde insanların bizde bıraktığı izlenimin aksine filmi bir kenara bırakıp umarsızca dans etmeye başlamadığını, dans ederken de bize bir şeyler anlatmaya devam ettiğini söyleyebiliriz. Yani bir anlamda 15’i resmi olmak üzere, 650 dili ve 1600 lehçeyi bünyesinde barındıran Hint kültürünün 900 milyonluk nüfusunun ortak dili dansları olmuştur da denilebilir.

2. Neden Cinsel Sahneler Nadirdir:

Hint filmi izleyenlerin dikkatini çekmiştir, filmlerin çoğunda öpüşme sahnesi olmaz. Olsa bile, Hollywood filmleri gibi göze sokulmaz. Bunun sebebi tabii ki kültür. Hint kültürüne göre halk içinde yapılması ayıp sayılan bu tür şeyler oyuncular tarafından da yapılmak istenmiyor. Hatta bunu istemeyenler sadece kadın oyuncular değil. Erkek oyuncular da bu tip şeylerin kadının onurunu zedeleyeceğini düşündükleri yapmak istemiyorlar.

Bu noktada da anlayabileceğimiz gibi kültürel özellikleri ve ahlaki değerleri ağır basan sanatçılar sanatını topluma göre şekillendirerek tabularını yıkmak yerine korurlar. Bu yüzdendir ki, çok fazla göremeyiz cinsel ve sevişme sahnelerini filmlerde. Kullanılan en cinsel sahne ise genellikle öpüşme sahneleri olur. Onlarda Hollywood‘un aksine sade ve oldukça sıcak olur. Yani buradan da anlayabileceğimiz gibi Hint sineması tam bir aile sinemasıdır.

3. Dil ve Sektör:

Hint sineması denildiğinde akla ilk önce “Bollywood” gelir ancak Hint sineması sadece Bollywood’dan ibaret değildir. Bollywood, “Bombai” ile “Hollywood” kelimelerinin birleştirilmesi ile oluşturulmuş. Bombai, diğer adıyla Mumbai, Hindistan’ın büyük şehirlerinden biri. Bollywood ise sadece bu şehirdeki film endüstrisinin ismi. Bollywood dışında ülkede Tollywood (Telagu filmleri) ve Kollywood (Tamil filmleri) gibi farklı film endüstrileri de var aslında ama en bilineni Bollywood. Hint filmlerinin hepsi bize Hintçe imiş gibi gelse de aslında değil. Az önce bahsettiğimiz gibi ülkede Bollywood dışında başka film endüstrileri de var. Bunun temel sebeplerinden biri de dil farklılığı. Ülkenin resmi dili Hintçe ve İngilizce olarak geçse de ülkede konuşulan yirmiden fazla yerel dil var. Ülkede okuma yazma oranı düşük olduğundan filmlere alt yazı konulamıyor. Dublaj bir seçenek olsa da farklı bölgelerde o yörenin diliyle film çekmek tercih ediliyor.

CEVAP VER

Please enter your comment!
Please enter your name here